Odkrywamy Wrocław

Śladami detektywa Mocka. Na podstawie kryminałów Marka Krajewskiego

24.11.2013. Stare Miasto we Wrocławiu. Wycieczka śladami detektywa Eberharda Mocka była propozycją dla miłośników kryminałów. Trasa prowadziła śladami nietuzinkowego detektywa Mocka, pedanta i niestrudzonego psa gończego a zarazem żarłoka, pijaka, dziwkarza, gbura pomiatającego podwładnymi, który częstokroć wykorzystuje swą władzę dla zwykłej prywaty. Każdy miłośnik kryminałów - nie tylko kryminałów Marka Krajewskiego - mógł znaleźć coś dla siebie. Wycieczka zawierała elementy animacji turystycznej, tak aby przybliżyć atmosferę przedwojennego Wrocławia. Kostium, muzyka, opowieść przewodnicka przeplatana cytatami z kryminałów Marka Krajewskiego oraz wizyta w kilku klimatycznych miejscach Wrocławia udowodniła, że zwiedzanie Wrocławia wcale nie musi być nudne i że podróż w czasie jest możliwa. Wycieczkę prowadziły: Katarzyna Sroka i Małgorzata Urlich- Kornacka.

Dawny kompleks norbertański (klasztor i kościół) oraz prawie jak nowa Kaplica Hochberga

19.10.2013. Budynek Polonistyki- d. klasztor, kościół św. Wincentego. Tym razem przyjrzeliśmy się dokładniej dawnemu kompleksowi klasztornemu norbertanów. Zajrzeliśmy do dawnego budynku klasztornego, dzisiaj Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Wrocławskiego (byliśmy w dawnym refektarzu- obecnie instytutowej bibliotece polonoistyki, w tzw. Rospondówce, na wewnętrznym- wyremontowanym niedawno dziedzińcu), obejrzeliśmy kościół św. Wincentego (obecnie katedrę greckokatolicką) oraz mieliśmy okazję podziwiać niedawno udostępnioną po prawie całkowitej rekonstrukcji wnętrza - barokową Kaplicę Hochberga.

Wrocławskie Il Gesu, czyli historia, idee i mity związane z dawnym kościołem jezuickim

25.05.2013. Kościół Uniwersytecki p.w. Najświętszego Imienia Jezus. Tym razem obejrzeliśmy bardzo dokładnie kościół Uniwersytecki, najpiękniejszą barokową świątynię Wrocławia. Poznaliśmy historię wrocławskich jezuitów, próbowaliśmy odczytać bogaty program ideowy kościoła p.w. Najświętszego Imienia Jezus. Poza tym pozaglądaliśmy do różnych zakamarków (np. pod kościelne chodniki, aby zobaczyć skamieliny w płytach podłogowych, na emporę organową, gdzie ukryte są bohomazy dawnych jezuickich uczniów, do Kaplicy św. Franciszka Ksawerego). Wycieczkę prowadzili: Marta Miniewicz, Tadeusz Dudkowski, Piotr Kasznicki.

Stara dzielnica żydowska we Wrocławiu

14.04.2013. Pl. Bohaterów Getta, dawna Dzielnica Żydowska, Synagoga Pod Białym Bocianem. Podczas spaceru zobaczyliśmy, jak niegdyś wyglądał wrocławski kwartał żydowski, a potem udaliśmy się z wizytą do jedynej zachowanej we Wrocławiu Synagogi pod Białym Bocianem oraz do tzw. Małej Synagogi przy ul. Włodkowica 7. Zobaczyliśmy też, zazwyczaj niedostępną dla turystów, mykwę - żydowską łaźnię rytualną. Wycieczkę prowadziła przewodnik Magdalena Wąs, a o synagodze opowiedział p. Jerzy Kichler z wrocławskiej Gminy Żydowskiej.

W murach dawnego Zamku Piastów Śl. i kościoła św. Marcina

17.03.2013. Centrum Piastowskie we Wrocławiu (w Domu Zakonnym Sióstr Szkolnych de Notre Dame). Tym razem zobaczyliśmy miejsca, w których mało kto już był. Byliśmy gośćmi sióstr Notre Dame, gdzie w murach klasztornych znajdują się relikty piastowskiego zamku. Obejrzeliśmy prezentację dotyczącą dawnej (średniowiecznej) zabudowy Wyspy Katedralnej, sprawdziliśmy, co zostało z pierwszego we Wrocławiu zamku Książąt Śl. oraz zwiedziliśmy kościół św. Marcina. Wycieczkę prowadziły: Agnieszka Malczewska i Aldona Kowalska.

Wrocław z lotu ptaka. Znane miejsca z nieznanej perspektywy

16.02.2013. Muzeum Miejskie we Wrocławiu (Pałac Królewski). O tym, że Wrocław jest piękny, a z lotu ptaka jeszcze piękniejszy mogliśmy się przekonać na spotkaniu pt. "Wrocław z lotu ptaka. Znane miejsca z nieznanej perspektywy". O zdjęciach lotniczych Wrocławia wykonanych z UAV, czyli bezzałogowego obiektu latającego, o trudnościach i wielu zaskoczeniach, jakie spotykają fotografa, opowiadał Marcin Załucki- przewodnik Stowarzyszenia TUITAM, modelarz samolotów, fotograf- amator.

Uniwersytet

19.01.2013. Gmach Główny Uniwersytetu Wrocławskiego. Tym razem oglądaliśmy perły wrocławskiego baroku: Aulę Leopoldina, Oratorium Marianum, reprezentacyjną klatkę schodową z malowidłami przedstawiającymi księstwa śląskie. Pewnie każdy z Państwa był przynajmniej raz w Auli Leopoldina. Ale czy każdy miał okazję obejrzeć ją dokładnie? Czy natłok szczegółów, często niezrozumiałych symbolicznych przedstawień nie spowodował przesytu i zagubienia wśród barokowej iluzji? Podczas wycieczki spróbowaliśmy rozszyfrować barokowe symbole, opisać człowiekowi XXI wieku, co i dlaczego przedstawiali artyści żyjący w XVIII w.

Wrocław przełomu wieków widziany oczami Gerharta Hauptmanna

10.11.2012. wycieczka z okazji 150 rocznicy urodzin śląskiego noblisty. Podczas spaceru zobaczyliśmy Wrocław przełomu wieków (XIX/XX w.) – zarówno piękny, tajemniczy, jak i mroczny. Dzięki fragmentom autobiograficznej powieści Gerharta Hauptmanna „Przygoda mojej młodości” oraz przedwojennym pocztówkom dowiedzieliśmy się, jak wyglądało i żyło kiedyś nasze miasto. A przyznać trzeba, że żyło się wtedy niezwykle ciekawie… Wycieczkę poprowadziła: Małgorzata Urlich-Kornacka.

Wrocław, ul. Komandorska 118/120 Historia pewnego miejsca

06.10.2012. Tym razem obejrzeliśmy miejsce na ul. Komandorskiej 118/120, czyli dawne zabudowania drugiego co do wielkości szpitala przedwojennego Wrocławia im. Wenzla Hanckego, a obecnie siedzibę Uniwersytetu Ekonomicznego. Wycieczka połączona była z prezentacją archiwalnych zdjęć zamieszczonych w wydanej kilka dni temu książce Tamary Chorążyczewskiej "Wrocław, Komandorska 118/120. Historia pewnego miejsca". Po Uniwersytecie Ekonomicznym oprowadziła nas i opowiedziała o nim autorka książki - Tamara Chorążyczewska.

Co Nam w parku urosło, czyli atrakcje przyrodnicze i modernistyczne w parku Szczytnickim

20.05.2012. Spotkanie pod Iglicą. Podczas spaceru po Parku Szczytnickim zobaczyliśmy ciekawe okazy dendrologiczne występujące na terenie parku oraz obejrzeliśmy realizacje modernistycznych projektów architektonicznych powstałych na wystawę WU-WA. Wycieczkę poprowadzili przewodnicy ze Stowarzyszenia Podrózników TUiTAM: Justyna Rapacz i Piotr Kasznicki.

Wrocław stolicą murali, czyli Sztuka na ulicy

14.04.2012. spotkanie ul. H. Sienkiewicza (róg ul.Ł Górnickiego, przy SP nr 84). Podczas spaceru po Śródmieściu obejrzeliśmy wielkie muralia namalowane przez światowej sławy streeartowców oraz graffiti wykonane przez naszych rodzimych artystów. Zobaczyliśmy grającą na harmonii świnię bujającą w obłokach, wrocławskie sowy oraz rzucające się "do oczu" kompozycje przypominające barcelońskie mozaiki. Wycieczkę prowadziły: Marta Miniewicz i Agnieszka Malczewska.

Smakowity Wrocław. Śladem znanych restauracji w zabytkowych wnętrzach cz. II

18.03.2012. Podczas spaceru zajrzeliśmy do średniowiecznych piwnic "najmłodszej" rynkowej kamienicy (Pod Złotym Psem), zobaczyliśmy, jaki klimat ma restauracja w dawnym kościele dominikanek (Convivio) oraz odwiedziliśmy mlodszą siostrę Kalambura- galerię, cafeterię i miejsce działań artystycznych (Kalaczakrę). Wycieczkę prowadziły: Katarzyna Sroka, Kamila Tajanowicz- Tymura.

Kolej na Świebodzki czyli dworcowe tuitam

04.02.2012. DK "Kolejarz"- Dworzec Świebodzki. Co zostało z tamtych lat - spacer z przewodnikiem wokół Dworca Świebodzkiego (spotkanie przed głównym wejściem dworca) - prowadzenie Justyna Rapacz i Piotr Kasznicki. "Wars wita Was" przerwa na herbatę i kawę, i coś słodkiego. "Na drugim końcu były Świebodzice. Trasa kolei Wrocławsko-Świebodzickiej" prezentacja Dariusza Wójcika. "Para i elektryczność. Technika kolei żelaznej" prezentacja Jacka Jerczyńskiego. "Ze starej szuflady - prezentacja zbiorów kolekcjonerskich związanych z Dworcem Świebodzkim" Małgorzata Urlich-Kornacka. "Wars wita Was" - przerwa na herbatę i kawę, i coś słodkiego. "Pociąg do Hollywood - czyli co kręcono na Świebodzkim?" Marta Miniewicz. "Drugie życie Świebodzkiego" fotoreportaż - Kamila Tajanowicz Tymura. "Wsiąść do pociągu byle jakiego, czyli kolejowy kabaret" Alina Filipowicz, Małgorzata Urlich- Kornacka, Kamila Tajanowicz, Katarzyna Sroka. "Wars wita Was" - przerwa na herbatę i kawę, i coś słodkiego. "Wielka historia na Świebodzkim. Ewakuacja ludności cywilnej Wrocławia z Dworca Świebodzkiego w styczniu 1945 r." prezentacja Tomasza Gałwiaczka. "Ważne są tylko te dni, których jeszcze nie znamy...- pomysły, koncepcje związane z przyszłością Dworca Świebodzkiego" - prezentacja Agnieszki Malczewskiej.

Nowe w Starym Muzeum. Sztuka współczesna – może się przekonasz

05.01.2012. Podczas wycieczki oglądaliśmy w Muzeum Narodowym nową ekspozycją sztuki współczesnej na strychach Muzeum. Subiektywnego doboru dzieł sztuki dokonała i je zaprezentowała Justyna Rapacz.

Tajemnice wrocławskiego Ogrodu Botanicznego

02.10.2011. W czasie wycieczki zobaczyliśmy niezwykłe miejsca wrocławskiego Ogrodu Botanicznego, jesienne cuda natury oraz mnóstwo dendrologicznych ciekawostek - np. że na wierzbie mogą rosnąć gruszki, jak wygląda "krzew gorejący" i czym we Wrocławiu zachwycają się botanicy z innych ogrodów w Polsce… . Dla uważnych obserwatorów przyrody były nagrody (oczywiście – botaniczne). Wycieczkę poprowadzili: Agnieszka Malczewska oraz Piotr Kasznicki.

Spacerkiem po Nadodrzu cz. I

12.11.2011. W czasie wycieczki widzieliśmy, jak postępuje rewaloryzacja Nadodrza, wstąpiliśmy na podwórka, które wciąż stanowią świetną scenografię filmów wojennych, zajrzeliśmy do kościoła św. Bonifacego, dowiedzieliśmy się, w jakim czasie można było dojechać wąskotorówką do Trzebnicy oraz jak się pracowało na Dworcu Nadodrze. Wycieczkę prowadziły: Marta Miniewicz i Alina Filipowicz.

Diabeł tkwi w szczegółach, czyli wrocławska gra terenowa

14.05.2011. Tym razem przygotowaliśmy dla Państwa zadania, ciekawostki, zagadki związane z Rynkiem i najbliższą okolicą. Trzeba było podnosić głowy do góry, wytężać wzrok, chwilkę pogłówkować, wszystko po to, aby znaleźć odpowiedzi na nasze pytania i odkryć na Rynku to, co wcześniej było dla wielu niezauważalne. Zadania można było rozwiązywać w pojedynkę i zespołowo. Wśród uczestników zabawy rozlosowaliśmy albumy o Wrocławiu „Wrocław z lotu ptaka”. Zadania (bardzo łatwe i troszkę trudniejsze) przygotowali przewodnicy z naszego Stowarzyszenia. Oto jedno z zadań z naszej wycieczki: "Rzadko spoglądamy w górę, tymczasem szczyty wrocławskich kamienic pełniły funkcje praktyczne, prestiżowe i oczywiście estetyczne, stąd zadziwiają swoja różnorodnością. Proszę zadrzeć głowę do góry i rozpoznać, które z rynkowych kamienic zostały przedstawione na rysunkach".

Archiwum W. Wizyta w Archiwum Państwowym we Wrocławiu

26.03.2011. spotkanie przy wejściu głównym do Archiwum Państwowego. Podczas wycieczki odwiedziliśmy Archiwum Państwowe, w którym znajduje się m.in.: dokument lokacyjny Wrocławia z 1261 r., dokument wystawiony przez Henryka Brodatego dla klasztoru trzebnickiego czy dokument papieża Klemensa IV dotyczący kanonizacji św. Jadwigi. Spacerowaliśmy też wzdłuż śródmiejskiego węzła wodnego i oglądaliśmy modernistycznego Neptuna oraz elektrownię wodną Maxa Berga. Prowadzenie dr Roman Stelmach z Państwowego Archiwum we Wrocławiu i Piotr Kasznicki.

Perły ulicy Świdnickiej. Opera Wrocławska, Hotel Monopol

26.02.2011. spotkanie przy wejściu do Hotelu Monopol. Tym razem mieliśmy niewątpliwą przyjemność osobiście poznać jednego z najsławniejszych gości hotelu Monopol (Małgosia Urlich-Kornacka wcieliła się w Marlenę Dietrich), oglądaliśmy Wrocław z hotelowego dachu oraz podziwialiśmy "bombonierkowe" wnętrze naszej Opery. Prowadzenie: Alina Filipowicz, Marcin Załucki, Justyna Rapacz.

W świecie renomowanych zakupów. Od Wertheima poprzez PDT do Renomy

23.01.2011. spotkanie przy pomniku Bolesława Chrobrego. Podczas prezentacji multimedialnej mogliśmy poznać historię Przedmieścia Świdnickiego i historię dzisiejszego DT Renoma. Za to podczas przechadzki po Renomie nie oglądaliśmy galerii handlowych, a prawdziwą galerię sztuki współczesnej (m.in. mural pt. "Faeton, Amor i Hermes" Karola Radziszewskiego). Na koniec szczęśliwcy podczas zorganizowanej przez nas loterii "Koło Fortuny" mogli wygrać bony o wartości 50 zł do jednej z restauracji na terenie Renomy lub płyty DVD z przyjemnym jazzem na styczniowe wieczory. Prowadzenie wycieczki: Piotr Kasznicki, Marta Miniewicz, Marcin Załucki, Małgorzata Urlich-Kornacka, Katarzyna Sroka.

Smakowity Wrocław. Śladem znanych restauracji w zabytkowych wnętrzach cz. I

11.12.2010. spotkanie przy fontannie na Rynku (pl. Gołębi). Podczas zimowego spaceru schodziliśmy kilka pięter pod ziemię, aby zobaczyć sale restauracyjne Pod Gryfami, dowiedzieliśmy się, kto bywał w Piwnicy Świdnickiej, co tam jadano i pito dawniej, każdy dostał zestaw przepisów ”piwnych” (m.in. na zrobienie kiełbasy na piwie, precli do piwa...), aby degustować w domu, na koniec odwiedziliśmy kawiarnię Mleczarnia, gdzie trochę potańczyliśmy. Wycieczkę prowadzili: Agnieszka Malczewska, Alina Filipowicz, Marta Miniewicz, Piotr Kasznicki, Małgorzata Urlich-Kornacka.

Wszyscy święci balują w niebie – spacer po Ostrowie Tumskim śladami świętych

06.11.2010. Podczas listopadowego wieczoru przy blasku latarni gazowych słuchaliśmy opowieści o świętych - patronach tumskich kościołów, kaplic i ołtarzy. W najstarszym w mieście kościele św. Idziego udało nam się też wysłuchać kilku pieśni w wykonaniu zespołu męskiego z Korsyki. Wycieczkę prowadzili: Marta Miniewicz, Alina Filipowicz, Justyna Rapacz, Katarzyna Sroka, Kamila Tajanowicz-Tymura, Piotr Kasznicki i Marcin Załucki.